Op zoek naar pareltjes

16 december 2018 - Grassy Head, Australië

(Door Elly)

Het mooie van reizen vinden we het ontdekken van de kleine pareltjes tussen de bekende highlights. Woodgate was zo'n pareltje. We sliepen er op een camping aan een (bijna verlaten) strand. En omdat we inmiddels gelukkig geen rekening meer hoefden te houden met krokodillen en stingers (die vinden het hier blijkbaar te koeltjes. Nou, wij niet!), maakten we goed gebruik van ons privéstrand. 's Ochtends maakte ik eerst een wandeling door het nationaal park dat pal achter de camping lag. 's Middags brachten we door in de golven en met zand tussen onze tenen. Als klap op de vuurpijl zagen we aan het eind van de middag allemaal wallaby's in de voortuinen van de mensen lopen, snoepend van het vers gemaaide gras. Zo leuk!

IMG_0454 IMG_0462 IMG_0466 IMG_9806 IMG_0484 IMG_0494 IMG_0514 IMG_0509 IMG_9812

Een land leer je natuurlijk pas echt kennen als je met de inwoners spreekt. Wat een geluk dat ik twee geweldige nichten en een neef in Australië heb wonen. Ik had ze bijna dertig jaar niet gezien, dus best even spannend om bij ze op bezoek te gaan, maar we zijn heel blij dat we het gedaan hebben. Toen het vorige week ineens ging regenen besloten we iets eerder dan gepland richting Toowoomba te rijden. Over de camping in Cooyar, waar we de nacht doorbrachten, lazen we dat er soms vogelbekdieren werden gezien in het beekje onder de brug. Nou, dat kwam mooi uit, want die hadden we nog steeds niet in het wild gespot! Turend vanaf de brug naar beneden bedachten we ons vrij snel dat de kans redelijk miniem was dat we een platypus zouden zien. Er stond namelijk helemaal geen water meer in de beek...

Eerst bezochten we mijn nicht Nelly en haar man Ian. Wat een leuke mensen! Nika kreeg zelfs een kookaburra-knuffel van ze cadeau. Die lachvogel en zij waren meteen onafscheidelijk. De volgende dag gingen we bij mijn neef Peter en zijn vrouw Madonna langs. Weer zo gezellig!

In Toowoomba besloten we in een outdoorwinkel een drager te kopen, zodat we Nika voortaan op ons rug konden meesjouwen. De laatste tijd liet ze vaak al na de eerste vijftig meter van een wandeling de schouders hangen om vervolgens op klagende toon 'ik ben moeoeoeoe' te roepen. 'Mama moet me tillen', was de meest voorkomende vervolgzin en dat was vooral ik (en dan met name mijn linkerschouder) een beetje zat.

In Springbrook NP probeerden we hem meteen uit. Geslaagd! Ik zal niet zeggen dat het erg makkelijk wandelt met veertien kilo op m'n rug, maar het is toch veel beter dan dat gewicht in m'n armen dragen. Wat een prachtig gebied. Na lange tijd van droogte genoten we volop van het supergroene regenwoud. We maakten er mooie wandelingen, naar prachtige watervallen en spectaculaire uitzichtpunten. Eén van die uitzichtpunten droeg de veelzeggende naam Best of All Lookout. Daar hoeven we natuurlijk niets aan toe te voegen.

IMG_0536 IMG_0539 IMG_9860 IMG_9897

Veel vogels hebben we tijdens de wandelingen niet gezien, maar dat kan ook komen door Nika's zangtalenten onderweg. 's Avonds kwam het gelukkig helemaal goed met het spotten van wilde dieren toen we allemaal mini-kangoeroes zagen op de camping (waar slechts we met slechts één andere camper kampeerden).

IMG_9868

Ook in Byron Bay zetten we de drager in om langs de kust naar de vuurtoren te wandelen. Eenmaal boven wilde Nika trouwens wel even zelf lopen en de vuurtoren van binnen bekijken. Onderweg zagen we in de blauwe zee onder ons dolfijnen, een stingray en turtles. 's Middags gingen we naar het strand van Ballina.

IMG_0576 IMG_0613 IMG_0618 IMG_9957 IMG_9974 IMG_9983 IMG_0001 IMG_0593 IMG_9944 IMG_9986

Kitty, mijn andere nicht, woont vlakbij Nimbin. Wat een geluk, want dat dorpje is echt een bezoekje waard. Het is sinds de jaren zeventig bewoond door hippies en er hangt daardoor een hele relaxte sfeer. Kitty en haar man Scott wonen net buiten het dorp, op een prachtige plek met uitzicht op de Nimbin Rocks. Wat ontzettend leuk dat we daar een nacht mochten blijven slapen. Scott maakte een heerlijke Indiase curry voor ons (onze fijnproever Nika at zelf meegebrachte crackers met chocoladepasta...) en Kitty liet ons hun land zien (de term tuin is namelijk echt een understatement). We zagen er wallaby's, een waterdragon, een hele grote spin (geen foto's, we schrokken te erg) en heel veel vogels, waaronder de yellow-tailed black kaketoe.

IMG_0645 IMG_0646 IMG_0655 IMG_0683 IMG_0698 IMG_0703 IMG_0717

Voldaan reden we de volgende dag naar Coffs Harbour, waar vandaan we de Waterfall Way inzette. Dat is een weg met, de naam zegt het al, watervallen, maar ook uitzichtpunten en mooie wandeltracks. De drager kwam dus weer goed van pas. Hoewel Nika weer haar niet zo heel uitgebreide zangrepertoire liet horen, zagen we toch een paar mooi gekleurde vogels.

IMG_0732 IMG_0737 IMG_0741 IMG_0744 IMG_0766 IMG_0772 IMG_0803 IMG_0807 IMG_0810 IMG_0821 IMG_0826 IMG_0830 IMG_0846

Een dagje strand, daar waren we wel weer aan toe. We reden daarom naar Grassy Head, waar een prachtig, verlaten strand direct achter de camping ligt. Aan het begin van de avond maakten we nog snel een foto. Mooi maar, de volgende dag, vandaag, regende het de hele dag pijpenstelen. Cycloon Owen zorgde ervoor dat ons stranddagje in het water viel. Naar het winkelcentrum dus maar. Gelukkig hebben we nog wel wat stranddagen in de planning de komende dagen. En het weerbericht is ook best positief.

IMG_0886

1. Gea:
    16 december 2018
    geweldig en wat mooi dat je je nichten en neef heb mogen ontmoeten in hun omgeving. Dat is een heel dierbare herinnering . Familie zover weg maar voor nu even tastbaar. het is weer een verhaal waarbij ik me helemaal laat meeslepen en soms het gevoel geeft dat ik het ook mee beleef. Zo goed en duidelijk geschreven. Dank je wel dat ik weer een stukje mee mocht beleven.
    geniet met elkaar richting de kerstdagen die ook weer heel bijzonder zullen zijn . liefs uit Wormer van je oude gymjuf
  2. Elly:
    16 december 2018
    Bedankt Gea, voor je lieve woorden. Wat leuk dat je steeds meeleest! Fijne kerstdagen met je familie. X
  3. Patrick:
    16 december 2018
    Tjonge tjonge wat weer een mooie foto's en daarbij zeker mooie herinneringen voor jullie. Lijkt mij ook bijzonder om je familie te ontmoeten die je lang niet hebt gezien. Gelukkig voor ons zijn onze familieleden uit Australië al een paar keer in Nederland geweest. Het is nog maar de vraag wanneer of wij hun zouden bezoeken. Met dit soort verhalen en foto's zou dat zo maar eens sneller kunnen zijn dan gedacht ;-)
  4. Loes:
    16 december 2018
    Het lijkt me heerlijk, wandelen met 14 kg zangtalent op je rug (vlak bij je oor)... Wat een prachtige foto's weer, en mooie verhalen op de koop toe! Superleuk dat jullie Nelly, Kitty en Peter ontmoet hebben, dat lijkt me heel bijzonder!
    Groetjes en liefs, Loes
  5. Nicolette:
    16 december 2018
    Bikkel! Ik weet precies hoe het voelt met 14 kilo op je rug, maar ook hoe gezellig dat is.
    Maak nog maar veel mooie herinneringen samen.
  6. Kitty van Vuuren:
    18 december 2018
    Elly & Richard, we loved having you come and stay—and loving your blog. Kom maar gouw weer een keer. Groeten Kitty & Scott