Ons avontuur is begonnen

22 september 2018 - Russell, Nieuw-Zeeland

(Door Elly)

Zitten alle kastjes op slot? Check. Is de gasfles dichtgedraaid? Check. Is het opstapje ingeklapt? Check. Staan er geen losse dingen meer op het aanrecht? Check. Het is even wennen, het camperleven. En heel eerlijk, de eerste dag ging het dan ook bepaald niet vanzelf. Wegrijdend bij de supermarkt keek ik achterom naar Nika. Onee! Ze zat los in haar autostoel! We waren vergeten de gordels vast te maken. We waren de hele checklist afgelopen, maar dit detail stond daar niet op. Wacht, riep ik dus hard. Het gevolg; twee grote ogen van mijn dochter en Richard die keihard op de rem trapte. Nika werd bijna gelanceerd. Bijna, gelukkig viel het allemaal reuze mee...

We zijn op weg met onze camper en het grote avontuur begint nu echt. Maar ik zal eerst even teruggaan naar vorige week zaterdag, toen de wekker om 6.15 uur ging, naast ons Rhenense bed. We waren meteen klaarwakker. Echt veel en goed geslapen hadden we toch al niet. De lange reis van zo'n 32 uur van deur tot deur voor de boeg bracht toch wel wat spanningen met zich mee. Maar wat ging het ontzettend goed! Nika, aan wie je wel kunt vragen of ze de hele reis lief in een boekje wil gaan lezen, maar van wie je nooit helemaal zeker weet of ze dat dan ook echt gaat doen, was zo lief! Dat gaf ons veel energie. We hebben alle drie maar hooguit drie uur geslapen, maar de tijd ging best snel en toen we in het appartement in Auckland arriveerden voelden we ons niet eens zo afgepeigerd als van te voren verwacht. De eerste nacht sliepen we bijna elf uur lang, tot half 1 's middags. De nachten erna kampten we met een jetlag. Vooral Nika eigenlijk, maar daardoor wij allemaal. 's Nachts waren we wakker, overdag ook en dan verkenden we Auckland en haar speeltuinen, de dierentuin en natuurlijk de Skytower, waarvan de razendsnelle lift voor Nika de grootste attractie vormde.

IMG_6846

Auckland is een hele multiculturele stad, waar je je regelmatig in Azië waant. Op de hoek van iedere straat is sushi en Chinese dimsum verkrijgbaar (jammer dat enkelen van ons dat niet lekker vinden) en het Nieuw-Zeelandse accent hebben we er bijna niet gehoord. In de supermarkt waren zestien verschillende noedelsoorten te koop, ingevroren vissenkoppen, maar godzijdank ook Peppa Big-koekjes, met Chinese tekens erop, dat dan weer wel. Daar smaakten ze niet minder lekker om, aldus Nika.

IMG_6873IMG_6854

IMG_6861IMG_0517IMG_0552b

In de Auckland Zoo vond Nika de lachspiegels het leukst. Wij probeerden de kiwi te spotten, aangezien we hadden gelezen dat dat in het wild bijna nooit lukt, dus moesten we ons geluk hier maar beproeven. Het zat niet mee. In het donkere verblijf van de loopvogels maakte Nika kenbaar dat ze de glijbaan boven de kiwi verkoos en zette het op een krijsen. Weg vogels, niks gezien.

IMG_0567

Donderdag haalden we de camper op en we gingen meteen op weg naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Een Amerikaansachtig exemplaar van zo ongeveer een hectare groot waar je ruim een uur bezig was om langs alle schappen te lopen. Het zonnetje scheen en op de parkeerplaats zetten we de stoeltjes en het tafeltje buiten. Dat kamperen beviel ons wel!

IMG_6914IMG_0573

De eerste nacht sliepen we op een camping in Orewa, ten noorden van Auckland. Daarna zijn we doorgereden naar Bay of Islands. Onderweg bezochten we Whangarei Falls. Een korte wandeling waar we best lang over deden omdat Nika alle steentjes die we onderweg tegenkwamen wilde pakken en gooien.

IMG_6950IMG_0595IMG_0600IMG_6948

Vanavond slapen we op een mooie camping in Russell, waar we via een lange dirtroad gekomen zijn. Zo eentje waar aan het begin een groot bord staat dat campervans (zoals die van ons) afraadde er te gaan rijden. De hele camper onder de bruine spetters, best stoer! Helaas is alle viezigheid er net weer afgeregend. Ja, vandaag regent het. Maar het weerbericht belooft veel zonneschijn morgen. Daarom hebben we grootse plannen; vanuit de camper kijken we uit op een gave speeltuin met twee glijbanen en een trampoline, misschien gaan we een boottocht maken of naar het strand. Het is hier heel mooi, met baaien, strandjes en eilandjes en we denken dat het met zonneschijn allemaal nog veel mooier is. Bovendien hebben we kiwi's gespot!

IMG_0614IMG_6968

Nou ja, het zijn eigenlijk weka's; een soort bruine kippen die hier op de camping in grote getale rondlopen. Maar wij noemen ze graag kiwi's, want dat klinkt toch leuker...

1. Karin Lambert:
    22 september 2018
    Aaaahhhhhh die doorkijk vloer😨
    Mooie camper, een heerlijk thuis voor de aankomende tijd.
  2. Jacqueline:
    22 september 2018
    Leuk om te lezen, Elly! Laat nog maar veel van jullie horen :)
  3. Bram:
    23 september 2018
    Goed om te zien en te horen dat jullie genieten! Have fun
  4. Patrick:
    24 september 2018
    Kijk de eerste ervaringen met de camper zitten erop. Hoe leuk is het de vrijheid met zo een camper en samen te kunnen genieten in deze mooie omgevingen. Vele veilige kilometers samen.
  5. Gea:
    25 september 2018
    Heerlijk die eerste camper perikelen ......maar aldoende leert snel. Leuk en fijn te lezen dat Nika het ook zo goed gedaan heeft tijdens de lange reis. Het genieten van jullie avontuur is nu al te lezen. Leuk om op afstand mee te mogen genieten.